bron io.sebastix.nl - dit artikel bevat mogelijk verouderde content
Facebook weet al veel meer van jou dan Google!
zondag 24 april 2011 - 805 woorden, 5 min read
Gisterenavond kwam de documentaire 'vrienden voor het leven' van KRO Reporter op TV en werpt een scherpe, kritische blik...
Gisterenavond kwam de documentaire ‘vrienden voor het leven’ van KRO Reporter op TV en werpt een scherpe, kritische blik op Facebook. Deze documentaire sluit mooi aan bij mijn vorige blogpost ’Jouw identiteit als product op social media‘.
Bekijk de video in andere formaten.Rond 19:50 minuten komt Arnold Roosendaal aan het woord en vertelt ons dat Facebook ons op vele andere manieren volgt op het internet en zo jouw digitale sporen vastlegt. Dat doet Facebook middels het ondertussen voor iedereen bekende ‘Vind ik leuk’ knop.
Ikzelf was nog niet op de hoogte dat er via deze knoppen nog veel meer wordt verzameld dan alleen het vastleggen van mijn vind-ik-leuk’s zodra ik hierop klik. Volgens Arnold Roosendaal hoef ik er niet eens op te klikken en toch weet Facebook dat ik die pagina heb bezocht waar zo’n knop op staat. Dat betekent dat elke website met zo’n knop ervoor zorgt dat Facebook binnen no-time veel meer informatie over mijzelf heeft dan Google vandaag de dag al heeft. Men zegt dat Google alles van je weet, maar Facebook weet straks vele malen meer over dan Google. Ik ben ervan overtuigd dat niemand datgene weet over zichzelf dan wat Google of Facebook wel weten over hem/haar. En dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. We gebruiken Facebook immers om met elkaar in contact te komen en blijven. Naar mijn inziens beseft Facebook niet wat de echte toegevoegde waarde is en gaat volledig doorslaan naar een commercieel model die afhankelijk is van onze persoonlijke informatie. Een online community die met elkaar in contact wilt zijn moet niet haar bestaansrecht ontlenen aan zo’n onderliggend model waar zoveel mogelijk geld verdienen het doel is (Facebook gaat naar de beurs straks). Dit biedt geen levenslange garantie voor de community en daarmee voorspel ik een vrij kort bestaan (ik geef Facebook nog 3 tot 5 jaar) van Facebook net zoals vorige online communities die in deze valkuil zijn gevallen zoals CU2.nl, MySpace en Hyves (laatstgenoemde is nog lang niet afgeschreven, maar volgen wel dezelfde trend).
In het tweede deel van de documentaire komt de online privacy discussie op gang en komt wederom pijnlijk naar voren dat de huidige wet- en regelgeving 15 jaar achterloopt waardoor bedrijven zoals Facebook vrij spel hebben om te doen wat ze willen met onze digitale sporen. Ik ben van mening dat we niet moeten wachten op politieke veranderingen en mede door de heersende onverschilligheid bij het merendeel van de social media gebruikers zal er niet zo snel iets veranderen in het huidige social media landschap. We blijven argeloos onze persoonlijke informatie weggeven. Dat is de prijs die we ervoor betalen zodat we gratis gebruik kunnen maken van Facebook, Google, Hyves, Twitter, LinkedIn etc. Maar wanneer komt de grote kater dat we voelen dat de balans van controle over jouw digitale sporen volledig naar de kant hangt van dergelijke grote bedrijven?
Heel veel social media gebruikers zullen het met me eens zijn dat we niet weten welke informatie van onszelf bekend is bij dergelijke social media. Er is amper over- en inzicht aanwezig in welke gegevens van mij of jou bekend zijn. En al helemaal niet welke informatie er heen en weer gaat als jij toestemming geeft aan een website/applicatie als je bijvoorbeeld met je Facebook profiel daar inlogt.
Vandaag de dag kan ik niet in één overzicht zien welke informatie er allemaal van mij bekend is op verschillende social media. Ik kan niet zien welke en hoeveel digitale sporen ik daar al heb achtergelaten. Ik heb wel een vermoeden, maar er is geen hulpmiddel die me hierbij helpt om dit te bevestigen of dit klopt vanuit mijn eigen perceptie. Hier ligt een latente behoefte bij veel social media gebruikers om dit inzicht te krijgen en precies daar zal ROOT vertrekken in haar applicatie. De applicatie ROOT zal jou dit overzicht en inzicht geven met feitelijk overzicht hoeveel informatie er van jou staat op elke social media.
Dit is een slechts een visualisatie in een breder uitgewerkt geheel van ROOT. Binnenkort kun je meer beeldmateriaal verwachten van wat ROOT is en hoe het werkt. Zie ook http://www.rootapp.net
Na dit inzicht zal de behoefte ontstaan om het met hetzelfde gemak deze informatie te kunnen beheren. Wanneer jij in staat bent altijd op een eenvoudige manier jouw persoonlijke informatie en digitale sporen te kunnen beheren, betekent dat jij in controle bent ten opzichte van bijvoorbeeld Facebook. En door deze vorm van controle, zal de online privacy discussie afnemen. Vervolgens zal de-nog-uit-te-werken wet- en regelgeving gaan afdwingen dat bedrijven die over jouw informatie beschikken meer middelen beschikbaar moeten stellen om makkelijker inzicht te krijgen in deze informatie van en over jezelf net zoals ROOT dat poogt te doen.