bron io.sebastix.nl - dit artikel bevat mogelijk verouderde content

Jouw identiteit als product op social media

zondag 10 april 2011 - 618 woorden, 4 min read

Afgelopen maanden heb ik me weer actief beziggehouden met onze digitale eigendommen die we achterlaten op het internet, ...

Afgelopen maanden heb ik me weer actief beziggehouden met onze digitale eigendommen die we achterlaten op het internet, daar waar ik dit een jaar geleden ook al heb gedaan en vertaald heb in mijn scriptie ‘Een digitale levenslijn’ in het kader van mijn afstuderen aan de kunstacademie.

In een jaar tijd is er niet heel erg veel veranderd op het internet. Het enige wat steeds meer opvalt, is dat de zorgen rondom onze privacy toenemen. In mijn ogen heeft dat te maken dat wij als eindgebruikers totaal geen inzicht en controle hebben waar welk stukje informatie van ons waar en bij wie terecht komt.

Vandaag de dag geven we nog steeds massaal ontzettend veel van en over onszelf; persoonsgegevens, zoekopdrachten die vertellen waar we naar op zoek zijn, foto’s en video die we maken met onze mobiele telefoons, berichtjes die we naar elkaar versturen, onze agenda’s waarin we aangeven wat we gaan doen en met wie, wat onze interesses zijn, enzovoorts. Het lijkt erop dat er aan deze explosieve groei voorlopig geen einde zal komen. Onze zorgen rondom online privacy zullen naar verwachten ook alleen maar gaan toenemen. Het is wachten op een grote ‘privacy bomb’ die ons allen zal treffen en niet alleen enkelen (zoals verschillende datalekken al laten zien).

Al onze digitale eigendommen die we in toenemende maten verzamelen en delen zijn ontzettend versplinterd op het web, daarom heb ik het concept Root:\ ook uitgewerkt als oplossing om jouw eigendommen te centraliseren op jouw eigen locatie.
Wat er ontbreekt in de uitwerking van Root:\ is een concrete invulling over wie jij bent als individu op het internet. Als we het digitale landschap nu bekijken, besta jij als persoon misschien wel meer dan 100 keer telkens in een aparte database! Elke keer als jij klant wordt van een bedrijf, moet je jezelf vaak identificeren met verschillende informatie (bv met een kopie ID-kaart). Of je wilt gebruikt maken van een website, maar daarvoor moet je jezelf eerst registreren met een account. Zelf heb ik al meer dan 200 digitale identiteiten op verschillende websites als ik mijn LastPass mag geloven. Vraag jezelf eens af hoeveel er van jou bestaan!
Het is zorgelijk om te zien dat hierdoor steeds meer mensen hun digitale identiteit gaan ontlenen aan hun Google, Hyves, LinkedIn, Twitter of Facebook profiel (zie de social sign-in trend). Is dit wie je wilt zijn? Ook over 10-20 jaar?
Deze profielen zijn van organisaties die al jouw informatie beheren waar jij geen inzicht en controle over hebt. En voorlopig hoef je ook niet te verwachten dat ze je dat gaan geven, want daarmee halen ze een groot gedeelte van hun verdienmodel onderuit. Vergeet niet dat het bedrijven zijn met als doel zoveel mogelijk winst te maken met jouw gegevens in samenwerking met nog vele andere bedrijven. Jij bent immers het product die ze verkopen, het laatste wat je bent is een klant! Lees dit artikel op The Wall Street Journal om erachter te komen hoe alles nog verder in elkaar steekt.


En gebruik deze visualisatie tool om erachter te komen hoe alle grote websites jouw informatie met elkaar delen. In de visualisatie hierboven zie je Google als ‘tracking company’ in relatie tot andere grote websites.

Binnenkort zal ik hier verder op doorgaan. Er is nog veel meer wat ik wil delen, dit soort ontwikkelingen bieden namelijk ook ontzettend veel kansen. Voor nu ben ik zeer benieuwd wat jouw gedachtes hierover zijn. Wees vrij om te reageren, ik sta open voor feedback en discussies.


Sebastian Hagens @Sebastix
I work as creative webdeveloper & tech consultant and care about digital freedoms. Follow me:
or visit my contact page